Numer projektu 2020-1-IT02-KA229-079205_2
Projekt realizowany w ramach akcji KA229 Partnerstwo Strategiczne – Współpraca Szkół w latach 2020-2022. Głównym celem projektu jest promowanie interdyscyplinarnego podejścia STEM (nauki, technologii, inżynierii i matematyki) w edukacji. Partnerami projektu są szkoły europejskie z Włoch, Anglii i Bułgarii. Uczniowie i nauczyciele z tych krajów wraz z ZSiPO w Skale pracują nad wzmocnieniem kompetencji matematycznych i cyfrowych oraz wspólnie projektują innowacyjne przestrzenie uczenia się. Praca przy zadaniach projektowych wspiera kreatywność, uczy użycia nowych technologii oraz kształtuje umiejętności w sposób holistyczny i wielopoziomowy.

Mobilność III- Polska
Międzynarodowe spotkanie nauczycieli i uczniów w ramach projektu Erasmus+ VISIONARY EUROPEAN AGORA- SZKOŁA EUROPEJSKA: Polska, Włochy, Bułgaria: 22.05-28.05.2022. Podczas tygodniowej wizyty wspólnie pracujemy nad projektem, skupiając się na promowaniu przedmiotów ścisłych STEAM (m.in druk 3D) oraz zastanawiamy się jak ma…

Mobilność II- Włochy
W dniach 24-30 października br. 6 uczniów naszej szkoły wraz z 2 opiekunami miało okazję pojechać do Włoch. Wyjazd odbył się w ramach projektu Erasmus+ V.E.A – Visionary European Agora – Szkoła Europejska. Tym razem gospodarzami była szkoła średnia –…

Mobilność I- Bułgaria
Pomimo pandemii uczniowie z TECHNIKUM wraz z nauczycielami mieli możliwość podróżować bezpiecznie po Bułgarii. W międzynarodowym zespole – Polska, Bułgaria, Włochy, Wielka Brytania przez tydzień zdobywali nowe doświadczenia. W ramach programu Erasmus+ uczestnicy projektu „Visionary European Agora zwiedzili Burgas, Wielką…
Czas trwania:
10.2020 – 09.2022
Kraje partnerskie:
Włochy, Wielka Brytania, Bułgaria
Cele:
– wprowadzenie innowacyjnej metodologii i narzędzi usprawniających uczenie się przez całe życie;
– rozwój kompetencji kluczowych poprzez wspieranie kreatywności i rozwoju w innowacyjnych przestrzeniach uczenia się;
– promowanie podejścia STE (A) M do edukacji poprzez interdyscyplinarne nauczanie STEM w różnych kontekstach kulturowych, środowiskowych i ekonomicznych;
– wzmocnienie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych oraz kompetencji cyfrowych

V.E.A – VISIONARY EUROPEAN AGORA – SZKOŁA EUROPEJSKA
Project number: 2020-1-IT02-KA229-079205_2
- Context: What is School Innovation?
Today, innovation is a rethinking of school architecture, precisely in redefining environments and learning spaces, equipping with innovative technological resources, capable of integrating the use of technologies into teaching.
The European Union, which has recently drawn up the “Guidelines for rethinking and adapting learning environments in school”, insists on this issue, together with the Education Ministers of European Schoolnet (EUN).
- Objectives
The „Giuseppe Medici” State Institute of Legnago (Nord Italy) believes that „the learning space” is a fundamental element of innovation, along with new technologies for teaching, and for this reason the project „V.E.A – Visionary European Agora” was born.
The “Visionary European Agora” project sets three main objectives, which intercept the priorities of the Erasmus Plus Programme under the „Strategic Partnerships” Action:
- Innovating methodologies and tools to improve lifelong learning;
- Strengthen the development of key competences by fostering creativity and development in innovative learning spaces;
Promoting the STE(A)M approach to education through interdisciplinary STEM teaching in different cultural, environmental and economic contexts.
The „Visionary European Agora” project is in continuity with the experimentation of the national project „Agora of Knowledge„, coordinated by the I.I.S „G. Medici”, which has fostered the construction of a learning space in a common area of the Institute, open to all students and the school community, for the creation of a series of multifunctional interactive stations and an environment of comfort and attractive, especially for students.
- Activities (during 24 months): The European Future Classrooms
The main idea of the project „Visionary European Agora” is to „Open up to Europe” the experimentation of new educational approaches in an innovative space, through school exchanges, selecting 5 students for each School Institute involved into the project, who will carry out an exchange abroad for 7 days, including 2 days of travel.
The school exchanges will involve the creation of „European Future Classrooms„, composed by students of different ages and nationalities, as well as different behaviors, attitudes, cultures, who will discuss each other in a „learning space” different from the traditional and formal „class” context.
Future Classrooms will be organized by:
- Learning zones: research, create, present, interact, develop;
- 8 key competences: Communication in the mother tongue, Communication in foreign languages, Mathematical competence and basic competences in science and technology,
Digital competence, Learning to Learn, Spirit of Initiative and Entrepreneurship, Social and Civic competence and Cultural awareness and expression.
Learning within Future Classrooms will be stimulated by discussion, debate, ability to solve case studies and foster communication, negotiation, leadership and team work.
The Future Classrooms will simulate a real Agora, that will allow students to improve key European competence as well as other soft skills, and stimulating and improving their approach in STEM disciplines through coding activities, peer tutoring, new technologies (such as 3D printers), multimedia platforms etc.
Outputs: the Talent Show “The New Agorà”
During each exchange abroad, the activities of the Future Classrooms will be documented in the production of a „The New Agorà” – an agora simulation activity, revived in a modern key, where students will play in front of a camera to present their „innovative creation” (be it a 3D model, an invention of intellect, practice or a revolutionary idea) to improve society at an economic level, social, pedagogical or environmental. Every single „innovative creation” will be published on Twinspace and will receive the virtual community vote.
